Jul 6, 2011

Isteriku, 19 tahun! [15]


“Okey siap.” 

Aiman sudahkan membalut luka di kaki Zuyyin. Mujurlah cuma luka kecil sahaja, dan tidaklah seteruk mana pun. Tapi ketika dia bubuh antiseptic tadi, agak berlapis juga kerutan di dahi Zuyyin. Mata pula siap terpejam segala. Tak hilang-hilang lagi takutnya dengan menatang namanya UBAT ni.

“Siap dah?” Zuyyin buka sebelah matanya dengan bibir terherot menahan sakit yang tak seberapa.

“Dah. Bukalah mata tu. Ni, macam mana boleh luka ni?” wajah Zuyyin di pandang sayang. Rasa rindu, hampir dua minggu dia tidak bertemu Zuyyin.

“Kena batu tajam. Tergelincir.” Sengih. Balutan di kaki di belek-belek. Hmm, kemas.

“Tergelincir? Batu tajam?” Berkeriut dahinya. Ke mana Zuyyin hingga boleh luka terkena batu?

“A’ah. Ayien ikut Akif balik kampung. Jumpa Wan.” Senyum.

“Owh. Wan sihat?”

Aiman seboleh mungkin mengawal mukanya dari berubah riak, tone suaranya juga. Tidak ingin Zuyyin perasan kalau dia terkejut dengan apa yang dia baru dengar. Sejauh manakah hubungan Akif dengan Zuyyin sekarang? Dua minggu yang lalu Zuyyin beria-ia mengatakan benci pada Akif. Tapi, apa sudah jadi sekarang?

“Sihat. Ayien nak duduk lama sikit dengan Wan kat kampung tu, tapi Wan ‘halau’ Ayien balik KL. Haha.” Gelak terus Zuyyin bila teringatkan kata-kata Wan.

“Iya? Wan cakap apa?”

Aiman memfokuskan pandangannya di wajah Zuyyin. Semakin hari, sayangnya pada Zuyyin semakin tidak dapat di bendung. Melimpah ruah. Kenapalah kau tidak di takdirkan untuk aku? Mengeluh dalam-dalam tanpa suara.

“Zuyyin, baru dua hari kamu kat sini dah luka sini sana. Kalau seminggu, maunya kamu terus terkojol tak bernyawa. Pergi balik KL, Wan dah ni dah tua, dah tak terlarat nak menjaga budak kecik. Nakal tak sudah-sudah.”

Siap dengan mimik muka dia mengajuk kata-kata Wan hari tu. Hari dia balik dengan kaki berbalut, siap dengan kerutan di dahi menahan sakit. Mujurlah sewaktu Wan muncul di muka pintu, Akif sudah turunkan dia. Kalau tak, mau habis setahun baru hilang malunya dengan Wan.

Dahlah sepanjang perjalanan balik itu mereka asyik terserempak dengan orang kampung yang semuanya bagi komen yang sama. Kononnya Akif sangat-sangatlah penyayang. Hampir biru mukanya menahan loya, meluat melihat hidung Akif yang dah kembang semangkuk menerima pujian. Riaklah tu.

“Haha. Wan memang macam tu. Ayien dengan Akif dah okey?” Suara Aiman tenang bertanyakan soalan itu. Sekalipun dalam hatinya bergolak semacam.

“Okey.” Zuyyin jawab sepatah cuma. Tapi senyuman di bibir mencerita segala.

Deringan handphone di dalam beg sandang Zuyyin mematikan niat Aiman untuk bertanya lagi. Nama Akif tertera di skrin telefon. Senyuman bergayutan di bibir Zuyyin, refleksnya bila melihat nama Akif di situ. Saat melihat senyuman itu, Aiman tahu kalau Zuyyin sedang ‘bergembira’ sekarang. Dia tengah berbahagia.

“Akif?” 

Soal Aiman, nada suaranya masih tenang meskipun cemburu sedang menguasai diri. Ada rasa yang tidak senang bertamu di hati.

“A’ah.” Sengih. Pantas jarinya menekan punat ‘YES’.

“Assalammualaikum. A’ah, siap dah. Okey, aku tunggu kat luar.”

Zuyyin senyum, handphone di masukkan dalam beg sandang.  Punggung di angkat. Aiman pun turut bangun, mengiringi langkah Zuyyin ke pintu.

“Jaga baik-baik kaki tu. Kalau tak elok lagi selepas dua hari, datang klinik balik. Okey?” Aiman melebarkan pintu yang sudah terbuka.

“Okey.” Jari telunjuk dan ibu jari di ditemukan, membentuk O. Tiga jari lagi di naikkan.

“Take care.” Suaranya perlahan, seakan enggan melepaskan Zuyyin pergi. Mata mereka bertatapan seketika.

“Ayien balik dulu.” Zuyyin senyum sambil melambai tangan kepada Aiman yang berdiri di muka pintu bilik.

“Okey, hati-hati.” Lambaian Zuyyin berbalas.

“Abang..” Zuyyin yang bersedia melangkah pergi berpaling semula. Tiba-tiba dia teringatkan sesuatu.

“Ya?” Aiman yang masih berdiri di muka pintu menjawab.

“Pasal kerja dengan abang tu, Ayien rasa Ayien tak bolehlah.”

“Kenapa? Akif tak bagi?”

Hampir luluh hatinya bila mendengar kata-kata Zuyyin. Sekurang-kurangnya, bila Zuyyin kerja dengan dia, dia punya banyak waktu bersama dengan Zuyyin. Tapi, memang benarlah kata alim ulama, niat yang tidak baik itu tidak pernah mendapat berkat di sisi Tuhan.

“ Tak. Ayien sendiri yang tak nak.”

‘Sebab Ayien tak jumpa sebarang sebab lagi untuk menjauh dari sisi Akif.’ Ayat itu cuma bergema dalam hatinya. Biarlah, rasa hatinya biar dia sendiri sahaja yang tahu.

“Kalau itu yang Ayien rasa okey, abang ikut sahaja.” Di simpan sahaja rasa kecewanya di dalam hati.

“Maaf abang, dan terima kasih untuk ini.” Tangannya menunjuk ke arah kakinya. Hampir terlupa dia dengan kebaikan Aiman yang sudah merawat kakinya tadi.

“Juga untuk hari tu.” Sambungnya lagi. Merujuk hari kejadian, drama airmata di taman tempoh hari.

“Ya..”Aiman menganggukkan kepalanya.

“Balik dulu.” Zuyyin pantas berlalu pergi, bimbang Akif menunggu lama. Tangannya sekali lagi melambai ke arah Aiman.

‘Itu cuma sedikit Yien, abang sanggup buat apa sahaja untuk Ayien.’

Zuyyin melajukan langkahnya bila mesej Akif bertamu di inbox handphonenya. Akif sudah menunggunya di luar. Ketika melintas di kaunter pendaftaran, dia bertembung dengan seorang wanita dengan senyuman manis menghiasi bibir. Berjalan tenang menuju ke bilik Aiman. Mungkin wanita itu juga pesakit seperti dia.

“Wow, Julia Roberts’ smile.” 

Terteleng kepala Zuyyin mengikut langkah wanita itu yang sudah hilang di balik pintu bilik Aiman yang sudah tertutup rapat. Kagum melihat keindahan ciptaan ALLAH.

She's really gorgeous either way!

********************

“Tadi aku jumpa Julia Roberts versi pakai tudung.” Excited Zuyyin bercerita dengan mimik muka sekali sebaik kakinya melangkah masuk ke dalam kereta Akif.

“Ada minta nombor telefon dia?” Akif tanya selamba. 

“Eh? Buat apa?” Nada berbau cemburu. Dasar gatal!

“Boleh kau pinangkan untuk aku. Mesti kau bangga giler kalau ada madu macam Julia Robertskan?” Sengih.

“Kau ni kan..”

Rasa macam nak diluku kepala suaminya. Nasib baiklah Akif tengah drive, kalau dorang tengah bersenang-senang atas sofa di ruang tamu rumah mereka, pastinya sudah benjol kepala Akif dia baling dengan handphone di tangan.

“Kau tak suka ada madu ke? Madu manis apa.” Makin galak Akif mengusik Zuyyin yang sudah mencebik geram.

“Siapa cakap madu tu manis? Pahit okey!”

Suara Zuyyin melengking geram. Bawak-bawak bersabar Zuyyin. Laki kau ni dulu hampir-hampir di gigit anjing gila, sebab tu dia pelik semacam. Trauma tak habis-habis lagi. Ngengengenge..

“Baguslah bermadu tu. Boleh dapat payung emas kat syurga nanti.” Selamba.

Wajah Zuyyin yang menjuih bibir membuatkan ketawanya hampir terburai. Zuyyin, suka benar dia buat exersice mulut. Herot-berot, mencebik, juih sini, juih sana. Hahaha.

“Tak payah, entah-entah kat dunia lagi aku dah tikam dia dengan payung.” Geram.

“Wah, ganas!” Hahaha. Terburai juga akhirnya ketawa Akif.

“Tau takpe. Cubalah, kalau nak benjol kepala tu aku baling pinggan.” Sakit hati pulak dengan isu yang di bangkitkan oleh Akif.

“Haha. Jom.” Akif angkat-angkat kening dengan senyuman di bibir.

“Pergi mana?” Kerut dahi. Benci betul dia tengok bila Akif dah buat muka macam tu. Adalah tu plan entah apa-apa entah dalam otak dia.

“Pejabat kadi. Ambik borang kahwin satu lagi.” Selamba.

“Akif!!” Naik selevel lagi suara Zuyyin.

Hahahahaha. Meriah ketawa Akif di dalam kereta. Tengok muka Zuyyin yang dah memerah marah, dengan mulutnya yang terkumat-kamit memaki Akif dengan ‘bahasa simbol’nya, memang tak ada chancelah dia nak tambah ‘cawangan’.

"Kau dah pandai jeaoluslah Yeyen." Sengih.

"Is it wrong?" Perlahan suaranya menyoal. Yeyen? I like it!

"Nope." It's you rights to being jeaolusly hun. Senyum.

"Tolonglah jangan senyum macam tu. Aku tak approve request kau tu." 

Suara Zuyyin tiba-tiba melengking kembali. Geram sahaja nadanya tapi cukup membuatkan ketawa Akif kembali pecah. Meriah tanpa peduli pada pandangan mata Zuyyin yang sudah tajam.


Korang Comel Kalu Korang Like

6 comments:

cactaceous opuntia said...

gud2 da xgadoh2...hee...xsgka akif akan hantar zuyyin dirawat oleh aiman eh..ingat akif xmo ayin g jumpe aiman...huu...don't tell that akif msh berniat nk lpskn ayin?

iniakuyangpunyahati said...

yeah yeah mereka daa sweet hehehe..

name saye u'u said...

haha.comel la zuyyin nih..

lala lalilu said...

best . x sbr nak tggu next entry :D

mi-cha said...

makin mesra...... wahhhh.. best..... :)

pahnor said...

saya suke!! saya suke!!